שיווק למטפלים: מי צריך אתר לקליניקה?
- לטפל בעסק | שיווק למטפלים
- 29 באפר׳
- זמן קריאה 5 דקות
עודכן: לפני 6 ימים
(וגם: מה ההבדל בין ערוץ שיווק לאמצעי שיווק)
"אז תגידו - באמת צריך אתר לקליניקה שלי? מטופלים אשכרה מגיעים דרך האתר?"
כמעט בכל שבוע עולה השאלה הזו, בגרסה כזו או אחרת בקבוצת קהילת המטפלים והמטפלות שלנו.
והחלטנו שהגיע הזמן להתייחס אליה.
אבל קודם - 60 שניות על ההבדל בין אמצעי שיווק וערוץ שיווק (ולמה זה בכלל קשור לבניית אתרים?).
ערוץ: דרך, נתיב, מסלול // אמצעי: כלי להשגת מטרה (הגדרה מילונית) ובהקשר השיווקי:
● ערוץ שיווקי: דרך באמצעותה אפשר לפתח, לאורך זמן, מערכת יחסים עם המטופלים הפוטנציאליים שלך. בדרך כלל כדאי שיהיה יותר מערוץ שיווקי אחד לכל עסק, אבל לא כדאי להתפזר על יותר מדיי ערוצים. מה שמאפיין ערוץ שיווקי זה שהוא תהליכי, לוקח זמן, מצריך השקעה תמידית, ומהווה חלק מהיום-יום ומהשגרה השיווקית בקליניקה. למשל: שיווק מבוסס מערכות יחסים כמו פל"א אקטיבי, שיתופי פעולה ונטוורקינג, שיווק מבוסס תוכן כמו בלוג, ניוזלטר, פודקאסט, או תוכן מצולם בוידיאו, שיווק ברשתות חברתיות - כל אלה הם ערוצי שיווק תהליכיים שיש להם משמעות ותועלת רק כשהפעילות בהם מתרחשת ברצף ובעקביות לאורך זמן.
● אמצעי שיווקי: הוא כלי שבו אנחנו משתמשים במסגרת ערוץ שיווקי כלשהו, בהתאם למטרות המוגדרות שיש לנו באותו ערוץ. מה שמאפיין אמצעי שיווק זה שהוא משרת צורך נקודתי, מצריך השקעה חד-פעמית ואינו עומד בפני עצמו. למשל: כרטיסי ביקור, פליירים, דפי נחיתה.
מה זה אומר?
אם, למשל, בחרת לשווק באמצעות נטוורקינג או הרצאות בקהילה (ערוצים שיווקיים תהליכיים) - הגיוני שיהיה לך אמצעי שיווקי מודפס כלשהו לחלוקה כמו כרטיסי ביקור או גלויות. אבל כרטיסי הביקור שעיצבת והדפסת אינם עומדים בפני עצמם והם חסרי משמעות אם אין לך ערוץ תהליכי שבו אפשר לחלק אותם.
ואם בחרת לשווק ברשת חברתית (ערוץ שיווקי) קורס דיגיטלי - כדאי שיהיה לך דף מידע והרשמה (אמצעי שיווק) כדי לאפשר הרשמה ותשלום. אבל דף ההרשמה הזה הוא חסר משמעות בפני עצמו - אם אין לך קמפיין או פעילות שיווקית כלשהי שתביא אליו תנועה, ואם אין לך מטרה קונקרטית שעבורה הוא נוצר.
ואם בחרת לשווק באמצעות תוכן ברשת (ערוץ שיווק) - רצוי שיהיה לך אתר (אמצעי שיווק) כדי לרכז אליו את התנועה שתגיע מתוך או לקראת צריכת התוכן שלך. אבל האתר המוצלח והמהמם ביותר לא יגיע למטופלים פוטנציאליים רק מעצם קיומו, אם אין לך פעילות תומכת בערוצים שיווקיים תהליכיים שיביאו אליו תנועה של מתעניינים.
וכן, זה רמז מקדים לשאלה - האם כדאי להקים אתר לקליניקה. מיד נחזור לזה.
טוב חפרתן. למה זה בכלל חשוב להבין את ההבדל בין אמצעים לערוצים? כי הנטיה הטבעית של רוב העצמאים והעצמאיות (לא רק במקצועות הטיפול) היא לרוץ ולהשקיע קודם כל באמצעים - להדפיס כרטיסי ביקור, לעצב פליירים, לבנות דפי נחיתה, להירשם למערכת דיוור וגם... לבנות אתר. מה שגורם הרבה פעמים להשקעת משאבים (כסף, זמן, מאמץ) במקום הלא נכון, מוקדם מדיי.
בניגוד לנטיה הזו, אנחנו ממליצות קודם כל לבחור את ערוצי השיווק התהליכיים שבהם יש לך כוונה לפעול לאורך זמן - ורק אחרי בחירת הערוץ השיווקי, לבדוק איזה אמצעים, אם בכלל, צריך כדי לפעול בערוץ הזה וליצור מערכות יחסים.
אז לפני שבוחרים ערוץ שיווקי, אין שום סיבה לרוץ ולהשקיע באמצעים שיווקיים. חבל על הזמן, המאמץ, הכסף ובעיקר התסכול מלהיתקע עם ארגז של פליירים שאין לך איפה לחלק, או אתר שעבדת עליו ממש קשה אבל אף אחד לא מגיע אליו.

ועכשיו חזרה לשאלה:
האם להקים אתר אינטרנט לקליניקה שלך?
כמו שכבר הבנת, המפתח לשאלה הזו מתחיל בהבנה שאתר תדמיתי הוא לא ערוץ שיווקי בפני עצמו, אלא אמצעי שיווקי.
אתר תדמיתי, כשלעצמו, יכול לשמש אותך מעולה לבניה ולחיזוק של הזהות המקצועית והשיווקית שלך (תדמית ומוניטין) ולהשלמת מידע לאנשים שמגיעים אליו דרך ערוצי שיווק אחרים (למשל המלצה מפה לאוזן, הפניה של קולגה, דרך שת"פ או דרך נטוורקינג, הכרות מרשתות חברתיות וכו).
מה זה אומר אתר תדמיתי? זה אתר שמציג רק את המידע המקצועי והשיווקי עלייך ועל הטיפולים שלך ואין בו תוכן נוסף, שימושי ובעל ערך (כמו בלוג, סרטונים או מאמרים שמתעדכנים בתדירות גבוהה). לאתר כזה, כמעט ואין סיכוי שיגיעו אנשים שלא מכירים אותך, קיבלו המלצה או שמעו את השם שלך דרך ערוצים אחרים.
זה לא אומר שאתר כזה הוא מיותר או לא טוב.
הוא יכול לשמש אותך מצוין בתנאי שברור לך שזו המטרה שלך בהקמתו - ליצור אמצעי שיווקי שישלים את ערוצי השיווק התהליכיים האחרים שלך. אתר טוב, אינפורמטיבי ואותנטי יכול לחזק מאוד את ההמלצות ולהיות המרחב שבו המתעניינים הופכים למטופלים ומתקשרים אלייך בשלים ומוכנים לקבוע פגישה.
מה היתרון של אתר תדמיתי?
היתרון המרכזי של אתר תדמיתי הוא לתת מענה לתהליך המאוד טבעי של חיפוש מידע אחרי המלצה. אם מטופלת קיבלה עלייך המלצה או הפנייה, הפעולה הראשונה שהיא תעשה תהיה חיפוש השם שלך בגוגל. במקרה כזה - אם יש לך אתר הוא יעלה בתוצאת החיפוש הראשונה ויתן לאותה מתעניינת מידע מלא ומקיף עלייך, על הנסיון והרזומה שלך, על שיטת וגישת הטיפול שלך, על מה שאת מציעה בקליניקה וכו.
במרבית המקרים - אתר תדמיתי טוב ונכון מחזק את ההמלצות באופן משמעותי ומגדיל את הסיכוי לפנייה. ואם, לעומת זאת, חיפוש השם שלך בגוגל לא מעלה שום תוצאה מקיפה ומעמיקה - זה עלול לפגוע בסיכוי לפנייה. כך שיש בהחלט מקום גם לאתרים תדמיתיים.
אבל האתר באמת "מביא מטופלים"?
אנחנו נתקלות בלא מעט מטפלות ומטפלים שמשקיעים הרבה כסף בבניית אתר תדמיתי ומתאכזבים לגלות שהוא לא מייצר להם הפניות של מטופלים ולא מגיע דרכו קהל חדש. המטופלים שפונים בפועל אומרים שקיבלו המלצה ולא שהגיעו דרך האתר, כי האתר היה רק תחנה בדרך מבחינתם. זה די הגיוני, כי אתר תדמיתי, כמו שהסברנו, בכלל לא אמור להגיע לקהל שכזה, אם לא נעשית במקביל עבודה שיווקית עקבית ומשמעותית בערוצים אחרים.
אז איך אפשר להגיע לקהל חדש באמצעות אתר?
אם המטרה שלך היא אתר שיהווה ערוץ שיווקי עצמאי - כזה שיגיעו אליו גם אנשים שלא שמעו את השם שלך מעולם ודרך האתר יפתחו איתך מערכת יחסים - צריך לתת להם סיבה להגיע.
הסיבה הזו היא התוכן השימושי (להבדיל מהתוכן התדמיתי-שיווקי שעוסק בך ובקליניקה) באתר: מאמרים, בלוג, סרטונים, מתכונים, תרגילים, סיפורי מקרה, שאלונים, מדריכים, טיפים, פודקאסט ועוד ועוד. ככל שהאתר יכלול יותר תוכן מהסוג הזה וככל שהתוכן יתעדכן לעתים קרובות יותר - כך תגדל האפקטיביות של האתר בחשיפה לקהל חדש, באמצעות גוגל, מודלי שפה של בינה מלאכותית ובאמצעים אחרים שבהם התוכן הזה יופץ (רשתות חברתיות, מיילים, וואטסאפ).
ולכן, לפני השקעת הכסף והמאמצים בבניית אתר שווה לבדוק מה המטרה שלך בבניית אתר והאם הוא מתאים להשגת המטרה זו?
אז לא הבנתי. כדאי או לא כדאי לבנות אתר? התשובה היא - תלוי.
למעשה, אין אף ערוץ או אמצעי שיווקי שהוא כדאי או לא כדאי / עובד או לא עובד / טוב או לא טוב. הכל תלוי בך - באסטרטגיה השיווקית שלך, בקהל היעד שלך, בפעולות השיווקיות הנוספות שלך.
אפשר להסתדר מעולה בלי אתר ואפשר בזכות אתר טוב ומדויק למלא את הקליניקה ולצבור מוניטין. הכל תלוי בך.
ואם החלטתי שכן, איך להתחיל?
בדיוק בשביל זה בנינו סדנה ייעודית "לטפל באתר" שבה נדבר על כל מה שחשוב לדעת לפני ותוך כדי תהליך הקמת האתר (וגם אחרי - למי שיש כבר אתר שלא עושה את העבודה - תמיד אפשר וחשוב לשפר).
Comments