אנחנו לא צריכות לספר שהמהפכה כבר כאן. כבר כמה שנים שבכל מקום מדברים על בינה מלאכותית ובשנתיים האחרונות – מאז שמערכות הבינה המלאכותית נפתחו לציבור הרחב - התחום עבר קפיצת מדרגה ענקית.
עבור חלק גדול מאיתנו יש בטכנולוגיה הזו משהו מאיים ומעורר חשד. ובצדק – אנחנו לא באמת יודעות לאן תגיע המהפכה ואין ספק שהשימוש בבינה מלאכותית מעלה לא מעט שאלות של אתיקה ומוסר. אבל לצד היחס המסויג (והמוצדק!), בלתי אפשרי ולדעתנו לא נכון להתעלם ממה שקורה. זו מהפיכה דרמטית, בסדר גודל של המצאת האינטרנט. לכן להתעלם ממנה זה לא באמת אפשרי. זה פשוט ישאיר אותך מאחור ובסופו של דבר יהיה כמעט בלתי נמנע גם ככה.
טוב נו. אז איך לגשת לזה?
אנחנו מאמינות בפרקטיקה ובצעדים קטנים. לכן ממליצות לגשת לעולם העצום מתוך השאלה – מה יש פה בשבילי? ויש המון. בינה מלאכותית יכולה לחסוך לך זמן, להקל על ההתנהלות שלך בקליניקה ולהפוך לגורם שאפשר להתייעץ איתו ולקבל רעיונות.
אבל קודם כל - במה מדובר?
רשימת היישומים והדברים שאפשר לעשות עם כלים מבוססי בינה מלאכותית היא אדירה. אנחנו נתמקד בפוסט הזה בעיקר במערכות שנקראות מודלי שפה – כלומר מערכות בינה מלאכותית שניתן לשוחח איתן (בכתב או בקול).
השחקנים העיקריים הרלוונטיים היום לעברית הם:
יGemini (של גוגל)
יChat GPT
יClaude
יPerplexity
בכל המערכות האלה יש גרסה חינמית וגרסאות בתשלום. אנחנו נתמקד ביישומים שמאפשרות הגרסאות החינמיות ובשימושים קלים וידידותיים גם למי שממש לא חובב.ת טכנולוגיה.
אפשר גם לנסות לעבוד עם כמה מערכות במקביל, כי התוצאות שמתקבלות יכולות להיות שונות מאוד ולפעמים דווקא השילוב מאפשר את התוצאה הטובה ביותר. קצת כמו לקבל עצות מכמה חברים טובים ובסוף לקבל החלטה על סמך חיבור של כולם והאינטואיציה שלך.
וזו נקודה סופר חשובה – אנחנו ממליצות להתייחס בביקורת ובהסתייגות להמלצות של המערכות האלה (ממש כמו לעצות והמלצות של קולגות, חברים ומשפחה). חשוב לזכור שלא מדובר במערכות אקדמיות או מבוססות מחקר (יש מצב שבעתיד הלא רחוק זה ישתנה) וחלק מהמידע שם הוא פשוט שגוי (אבל מוצג כאמת צרופה, בביטחון מוחלט). אז לגמרי אפשר להיעזר אבל מאוד חשוב לבדוק.
סבבה. אז מה אפשר לעשות עם מודלי שפה?
רגע לפני ה-מה, בואו נדבר על ה-איך.
כדי לקבל תוצאות טובות (ולא בנאליות) יש חשיבות רבה לניסוח הפרומפט (הוראת העבודה):
חשוב להגדיר את הפרסונה שתיתן את התשובות – דמות של איש מקצוע מומחה בתחום שבו נבקש רעיונות (למשל – "מומחית לפיתוח תוכן יצירתי לפודקאסטים אישיים") וסגנון ("מקורית, קלילה ודעתנית")
לתת כמה שיותר מידע והנחיות על המטרה של המשימה / התייעצות (אורך, סגנון, אוירה, מטרה, קהל יעד וכו')
לפדבק! לא להסס לדייק ולתקן. לוקח זמן להגיע לתוצאות משביעות רצון. לנהל דיאלוג בשפה חופשית ולתת פידבק על התוצאות שקיבלת (כן, לגמרי אפשר להגיד 'הרעיון הזה משעמם, תני לי רעיון מקורי יותר / מצחיק יותר). בהתחלה זה מרגיש קצת מלאכותי (דה!) אבל עם הזמן זה נעשה אינטואיטיבי וזורם יותר.
אפשר דוגמא?
ברור.
"את מומחית לפיתוח תוכן יצירתי לפודקאסטים אישיים, מקורית, קלילה ודעתנית. תני לי רעיונות ל- 10 פרקים לפודקאסט של מטפלת ברפואה סינית שקהל היעד שלה הוא נשים בגיל המעבר. כל פרק בן 20 דקות וצריך לכלול פינות קבועות וגם תוכן משתנה. תכללי בחלק מהפרקים התייחסות למועדים רלוונטיים בלוח השנה"
פרומפט המשך יכול להיות –
"תני לי פירוט של תוכן הפרקים בתכנון חודשי החל מחודש ינואר 2025" או "תני לי הרחבה לגבי הפינה השלישית שהצעת והצעות ל 10 פינות כאלה"
טוב. הבנתי פחות או יותר את עניין הפרומפט. אז מה בכל זאת אפשר לעשות עם זה?
לקבל רעיונות לתוכן לערוצי השיווק שלך – מודלי שפה יכולים להציע לך בקלות כמות אינסופית של נושאים ליצירת תוכן כתוב, וידאו או אודיו לערוצי השיווק שלך.
לעבד תוכן שכבר יצרת - כמו לקצר מאמר ארוך ולהפוך אותו לסדרת פוסטים קצרים, או להנגיש מאמר אקדמי בשפה פשוטה ויומיומית, או דווקא לקחת פוסט קצר מהפייסבוק שלך ולפתוח אותו לפוסט ארוך יותר בבלוג.
לעזור בפיתוח תוכן לקורסים, הרצאות וסדנאות – אם יש לך רשימה ארוכה ומבולגנת של נושאים לקורס, אפשר להיעזר במערכות האלה כדי לבנות סילבוס מסודר ולקבל רעיונות לתכנים נוספים באותו כיוון.
לתרגם - מערכות בינה מלאכותית מצוינות בתרגום – וזה רלוונטי גם למאמר ההוא שהתפרסם בצרפתית וממש רצית לקרוא (בלי העילגות של גוגל טרנסלייט) וגם לתרגום חומרים שלך לשפות אחרות.
לתמלל - חלק מהמערכות מאפשרות voice to text באמצעות הקלטה ישירה למערכת או העלאת קובץ שמע קיים. ככה אפשר לתמלל פרקים בפודקאסט ולהפוך אותם לבסיס לפוסטים כתובים שחוסך מלא עבודה, סיכומים של פגישות (זום, טלפון, פרונטלי) וכו'.
*** הערה חשובה: מערכות הבינה המלאכותית מבוססות על מודלים של שיתוף תוכן. כלומר בברירת מחדל כל המידע שנעלה אליהן משמש להרחבת המידע במערכת כולה. לכן חשוב לבדוק בכל מערכת אם אפשר להגביל את השימוש במידע שלך (ולהגן על הפרטיות) ובכל מקרה מומלץ להיזהר בכל מה שקשור במידע אישי על מטופלים. כמו בתקשורת השיווקית – אפשר להעלות מידע ותוכן לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
רגע אז למה לא לתת למערכות האלה לכתוב עבורי?
נשמע מתבקש וסביר להניח שמסביב יש לא מעט המלצות כאלה – לתת למודלי השפה לכתוב עבורך פוסטים, מאמרים וטקסטים.
אנחנו פחות ממליצות על שימוש מהסוג הזה, בדיוק כפי שאנחנו לא ממליצות על תשלום לכותבי תוכן אנושיים. אנחנו מאמינות באותנטיות בשיווק הקליניקה (ובמקצועות טיפול זה קריטי במיוחד) ואף טקסט שיוצא ממערכת בינה מלאכותית לא ישקף באמת את הקול האותנטי שלך – עם הסגנון שלך, השפה שלך, חוש ההומור שלך, האג'נדה שלך והאישיות שלך.
אז זה אחלה להיעזר ברעיונות, בתכנון, בניסוח נקודתי – אבל לא כדאי לכתוב כך טקסטים שלמים, כי אסור לשכוח שמטרת התוכן היא לבנות מערכות יחסים עם מטופלים פוטנציאליים. ואין לנו כוונה שהמטופלת שקוראת את הפוסט שלך תייצר מערכת יחסים עם צ'ט גי'פיטי, נכון?
ומה עם תמונות?
כי בכלל חשבתי שבינה מלאכותית זה בעיקר תמונות של אנשים עם 8 אצבעות...
נכון. מערכות הבינה המלאכותית פרצו לקהל הרחב בהתחלה בכלים מחוללי תוכן ויזואלי (תמונות וסרטונים) כמו Ideogram, Midjourney, Leonardo ו-Dall-E. ואכן גם בהן ובדומות להם אפשר להיעזר בקליניקה שלך.
מה אפשר לעשות עם מערכות מחוללות תוכן ויזואלי?
ליצור תמונות למטרות שונות במקום להשתמש בתמונות בנאליות ממאגרי תמונות לערוצי השיווק שלך ולמצגות - בהתאמה לסגנון ולמיתוג שלך. גם כאן, הנחיות מדויקות לגבי צבעוניות וסגנון יביאו לתוצאות טובות יותר. מחוללי התמונות עובדים באופן קצת אחר ממודלי השפה וחשוב ללמוד איך לכתוב פרומפטים מדויקים בכל מערכת. וגם כאן – יש עקומת למידה ולוקח זמן עד שלומדים איך להגיע לתוצאות מדויקות, אבל זה שווה את ההשקעה. ובעניין ריבוי האצבעות – המערכות האלה עדיין לא מושלמות וחשוב לבדוק היטב את התוצרים לפני פרסום.
יש גם מערכות עריכת וידאו שמשלבות בינה מלאכותית לסיוע עם הסרטונים שלנו (כמו kapwing) – בראש ובראשונה ליצירת כתוביות, אבל גם לעריכה יצירתית, להוצאת סרטוני היי לייטס מסרט ארוך ועוד ועוד.
כמובן שיש עוד הרבה מאוד תחומים בהם מערכות בינה מלאכותית יכולות לסייע לך בקליניקה, על תקן יועצת אישית שיכולה לתת תובנות ורעיונות כמו בתכנון אסטרטגיה שיווקית, רעיונות לשיתופי פעולה, ניתוח נתונים מערוצי השיווק ומפעילות הקליניקה והסקת מסקנות והמלצות מתוכם ועוד ועוד.
נשמע מעולה
נכון.
ומצד שני חשוב לזכור שכמו בקבלת עזרה מיועצים מבוססי בינה אנושית (כמו משפחה, חברים וקולגות) – תמיד חשוב להפעיל שיקול דעת וביקורתיות, להקשיב לאינטואיציה ולבדוק היטב מה נכון ומתאים לך ולקליניקה שלך.
בשורה התחתונה, חשוב לנו להדגיש שההתייחסות לבינה מלאכותית היא לא שחור / לבן – או שאני נגד באופן מוחלט, או שאני לא מקבלת שום החלטה בחיים בלי להתייעץ עם AI.
אפשר וכדאי למצוא את דרך הביניים -
להכיר, בסקרנות, את הפתרונות הקיימים
לבחור מתוך השפע את מה שנכון ומתאים לך כרגע
להתנסות וללמוד לאט ובהדרגה, בקצב שלך
ולהחליט מתוך הכרות והבנה באיזה מערכות להיעזר באופן קבוע בהתאם למטרות שלך.
זה נשמע כמו אוקיינוס. איך להתחיל?
כמו כל התחלה, גם השימוש בבינה מלאכותית כדאי שיהיה הדרגתי. אנחנו ממליצות לבחור תחום אחד ומערכת אחת, בגרסה החינמית, להתנסות ראשונית. וגם אז להתאזר בסבלנות ולזכור שיש עקומת למידה והסתגלות ושזה לוקח זמן.
דרך טובה להתחיל היא להגיע לצפות בסדנת הבינה המלאכותית למטפלות ולמטפלים.
בהצלחה ביישום,
פולינה וג'וי
Comments